وردپرس چیست و برای چه سایت هایی مناسب است؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 26 مهر 1402
بازدید : 703
نویسنده : مجله خبری تازه ترین


وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) است که به شما امکان طراحی و توسعه وب سایت و ایجاد محتوا بدون هیچ گونه کدنویسی را می دهد.

دو تا سوال هست! ابتدا، سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟ دوم اینکه عمومی بودن به چه معناست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم افزاری است که به شما کمک می کند بدون نیاز به مهارت های فنی خاصی، محتوای وب سایت را ایجاد، مدیریت و اصلاح کنید.

CMS به جای طراحی سیستم شما برای ذخیره اطلاعات، ارائه محتوای متنی و بصری و سایر عملکردها، تمام زیرساخت ها را در یک مکان فراهم می کند تا بتوانید روی قسمت های قابل مشاهده سایت (Front End) تمرکز کنید. از طرفی در صورت نیاز به امکانات بیشتر می توانید با نصب افزونه و دوباره بدون کدنویسی آن را به سایت اضافه کنید.

این افزونه ها و قالب های وردپرس هستند که آن را به محبوب ترین انتخاب برای ایجاد انواع وب سایت ها تبدیل می کنند. در مورد وب سایت هایی که می توانید با وردپرس اجرا کنید و اینکه چه تم ها و افزونه های وردپرس هستند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نرم‌افزار متن‌باز اصلی‌ترین نرم‌افزاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با توجه به نیاز خود تغییرات لازم را روی آن‌ها اعمال کنند. بر این اساس، این گونه ابزارها و نرم افزارها اغلب توسط طیف وسیعی از کاربران توسعه می یابند. مگر اینکه مالکیت آنها در دست مجموعه خاصی باشد.

به زبان ساده می توانید نرم افزار بازی متنی مانند وردپرس را با توجه به نیاز خود ایجاد کنید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

برای اینکه ببینید چگونه این شما را از کدنویسی جدا می‌کند، اجازه دهید یک مثال ساده بزنیم.

اگر می خواهید تصویری را در یکی از صفحات سایت قرار دهید، باید یک کد بنویسید. این کد تصویر شما را از جایی که ذخیره شده است فراخوانی می کند. این کد متن را به جای تصویر، اندازه نمایش داده شده، محل نمایش آن و سایر پارامترها را مشخص می کند.

اما با وردپرس اینطور نیست! شما یک نرم افزار مبتنی بر وب دارید که می توانید به راحتی تصویر را در وب آپلود کنید و تمام این پارامترها را به نرم افزار بدهید. مشکل نوشتن آن کد و کار پشت صحنه نیز به عهده شماست.

تصویر را در صفحه وب سایت قرار دهید

برای طراحی قالب وب سایت نیازی به کدنویسی ندارید. زیرا شما یک ساختار از پیش طراحی شده خاص دارید و آن را فقط از طریق رابط کاربری وردپرس پیکربندی می کنید.

نمایه وردپرس

وردپرس همانطور که امروزه می شناسیم نقش بسیار مهمی در طراحی وب سایت فعلی دارد. بنابراین کسب و کار از کجا شروع شد؟

Matt Malleno (بنیانگذار وردپرس) از یک سیستم وبلاگ نویسی به نام b2/cafelog استفاده کرد. اما در سال 2002، b2/cafelog ارائه به روز رسانی را متوقف کرد. این همان چیزی است که باعث شد مت مولناف خودش این سیستم را توسعه دهد و از آن برای وبلاگ نویسی استفاده کند. پس از اعلام رسمی این موضوع در وبلاگ شخصی مت، مایک لیتل در قسمت نظرات همین پست وبلاگ اعلام کرد که حاضر است در این زمینه با مت همکاری کند. مدت کوتاهی پس از این داستان، Michel Valdrighi (توسعه دهنده اصلی b2) به این تیم اضافه شد و در نهایت در سال 2003 اولین نسخه وردپرس (0.7) منتشر شد.

نسخه اولیه قالب آماده وردپرس 


چند ماه بعد، آنها دنباله ای (1) را به یاد موسیقیدان مورد علاقه مت، دیویس، منتشر کردند. این به روز رسانی ها هر چند ماه یا چند سال یکبار ادامه می یابد. با هر به روز رسانی، ویژگی های بیشتری به وردپرس اضافه می کنیم و طراحی و مدیریت وب سایت شما را آسان تر می کنیم.

اما شکی نیست که تصمیم رهبر وقت بازار Movable Type نقش بزرگی در پذیرش وردپرس داشت. زمانی که استراتژی قیمت گذاری خود را تغییر دادند و با نارضایتی مشتریان خود مواجه شدند. وردپرس از این فرصت ناب نهایت استفاده را برده و جای پای خود را محکم کرده است.

در سال 2005 بود که Matt Mullenough تصمیم گرفت Automattic را ایجاد کند و پروژه محبوب خود را بهبود بخشد و افزونه های مختلفی مانند Akismet را نیز معرفی کند. در طول این سال ها، گراواتار با به دست آوردن پروژه های مختلف مانند WooCommerce و BuddyPress سعی در بهبود این نرم افزار داشته است. طبیعتاً مولنوگ بعداً مالکیت علامت تجاری وردپرس را به بنیاد وردپرس منتقل کرد. زیرا معتقد بود برای جلوگیری از سوء استفاده از این پروژه باید از شرکت مادر جدا شود.

با ادامه مسیر توسعه و گسترش خود، تا سال 2013 وردپرس رسماً پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا بود. در سال 2018، نسخه 5 وردپرس با یک ویژگی مهم جدید به نام ویرایشگر گوتنبرگ منتشر شد. ابزاری که انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا را آسان تر از همیشه می کند.

سردبیر گوتنبرگ

شما باید نرم افزار وردپرس را از WordPress.org دانلود و بر روی هاست خود نصب کنید. اما ما دامنه دیگری با همین نام داریم: WordPress.com.

بیایید ببینیم این دو سایت چگونه با هم تفاوت دارند.

تفاوت WordPress.org و WordPress.com چیست؟ zhaket.com

وقتی در مورد وردپرس صحبت می کنیم، معمولاً منظور نرم افزاری است که WordPress.org ارائه می دهد.

گفتیم که پس از دانلود نرم افزار، آن را روی هاست خود نصب می کنید. به این معنی است که وردپرس میزبان وب سایت شما و ارائه دهندگان هاست نیست.

با نصب این نرم افزار و انجام تنظیمات اولیه (پیکربندی اولیه) وارد داشبورد مدیریت سایت می شوید; جایی که تمامی امکانات زیر از طریق یک رابط کاربری بسیار آسان و راحت در اختیار شما قرار می گیرد:

نوشتن و انتشار محتوا؛

طراحی سایت;

پارامترهای مربوط به URL هر صفحه؛

مدیریت چشم انداز؛

مدیریت کاربران سایت (به عنوان مثال، مدیر سایت و نویسندگان)؛

راه اندازی صفحه اصلی و وبلاگ سایت؛

تم را تغییر دهید و افزونه را نصب کنید.

اما WordPress.com.

صفحه اصلی wordpress.com

وردپرس به صورت رایگان منتشر شد و همچنان رایگان است. اما یکی از راه‌های درآمدزایی Automattic، فراهم کردن بستری برای میزبانی وب‌سایت‌ها بود. سایتی که به شما امکان می دهد از وردپرس استفاده کنید و سایت یا وبلاگ خود را طراحی کنید. این WordPress.com است. با این سرویس نیازی به خرید هاست و دامنه و نصب نرم افزار وردپرس ندارید. زیرا همه چیز از قبل برای شما آماده شده است!

کنترل پنل سایت مشابه کنترل پنل نسخه وردپرس zhaket است. اما شما محدودیت های زیادی دارید. به عنوان مثال، نمی توانید افزونه های مورد نیاز خود را بارگیری کنید یا گزینه های سفارشی سازی کمتری دارد. بسیاری از افزونه ها در حال حاضر نصب شده اند و در دسترس همه کاربران هستند.

داشبورد وردپرس

از طرف دیگر، یکی از دلایل طراحی وب سایت با وردپرس، کسب درآمد از طریق تولید محتوا و قرار گرفتن در معرض تبلیغات است. این مشکل از طریق سرویس WordPress.com قابل حل نیست. زیرا محیط وبلاگ شما توسط وردپرس پشتیبانی می شود.

به عبارت دیگر تبلیغات را نشان می دهند و پول آن تبلیغات به جیب شرکت می رود.

اگر بلاگفا و پرشین بلاگ را به خاطر داشته باشید، درک مکانیسم این سیستم برای شما راحت تر خواهد بود. در نسخه رایگان، آدرس وب سایت یک زیر دامنه است:

Nikan.wordpress.com

اگر دامنه ای نخرید و آن را به این آدرس لینک کنید. اما یک تفاوت بزرگ با سیستم های وبلاگ نویسی ایرانی نیز دارد: حافظه برای آپلود فایل هایی مانند تصاویر.

در نسخه رایگان، 1 گیگابایت فضا برای شما در نظر گرفته شده است بنابراین نیازی به دانلود فایل ها از جای دیگر ندارید.

این پلتفرم برای وبلاگ نویسی استفاده می شود و نمی توان برای ساخت سایت های بزرگ و فروشگاه های آنلاین به آن اعتماد کرد. به همین دلیل توصیه می کنیم به سراغ پلتفرم هایی مانند کوما بروید. زیرا رفتار آنها مانند یک شبکه اجتماعی است و می توانید زیاد بازدید کنید.

این سرویس را بیشتر از این داستان کش نکنیم و به همان نسخه نصب شده برگردیم. بیایید ببینیم از چه سایت هایی می توانیم برای طراحی نرم افزار وردپرس استفاده کنیم.




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری تازه ترین و آدرس taazetarin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com